Nagyon sok csodálatos sziklamászó hely van Európában, de sajnos minél népszerűbb lesz egy hely, annál több lesz a szabály. Például Szardínián nem lehet vadkempingezni, s egy mászó túrán az a legjobb, ha minden este csodásabbnál csodásabb partokon, sziklabarlangokban tudsz sátrat verni.

Deep water solozás novemberben

Többi között emiatt érkeztünk Máltára, azaz annak kisebbik szigetére: Gozora. A sport lényege annyi, hogy nincs kötél és ha esel, ott a tenger. Ez elég biztonságos, akkor amikor a víz nyugodt.

Én egy Deep water solon, Gozon Fotó: Betlen Bori

Ez például nem a legjobb idő deep water solozni

Gozo, Málta kisebbik szigete egy valódi szabad paradicsom, szerintem aki Máltára érkezik ne is időzzön sokat Máltán, hanem induljon azonnal Gozora. Mi is ezt tettük Borival, illetve mivel éjjel érkezik a Wizz Budapestről, inkább kerestünk egy szálláshelyet a reptértől nem messzire.

A legfotogénebb mászóhely

Vigyázat: novemberben Gozon lőnek

Hajnalban lövöldözésre ébredtünk, de ez itt tök normális a vadászszezon közepén, bár aludni nem lehet tőle. Jó hír viszont, hogy itt madarakra vadásznak, vagyis jó esetben felfelé lőnek. Rossz hír, hogy sok vadász már a hajnali vadászatkor ittas, vagyis nem biztos, hogy tudja merre van a fenn, s merre a lenn.

Az egyik szállásunk fotó: Molnár Anikó

A sziget tele van angolokkal, a sziklamászóhelyek nagy részét is ők építették. Szerintem Máltán nem érdemes sokat időzni, azonnal Gozora hajóztunk mi is. Gozo alig 14 kilométer széles, kicsi sziget, így hamar kiismertük.

Bori és Natasa boulderezik

Egyszer egyedül maradtam a tengernél és órákon át néztem, ahogy idős gozitánok, azaz helyiek november végén vihogva mennek be úszni a tengerbe, szalmakalapban, férfiak és nők. Ott benn órákig úszkálnak, aztán kijönnek és a parton eszegetnek a lemenő nap fényében a sólepárló medencék között.

Így él egy gozói egy átlagos novemberi napon fotó: Molnár Anikó

Mi négyen (Natasa és a pasija Roli) illetve Bori és én két autót béreltünk, ami nélkülözhetetlen, ha vadkempingezünk, mert az a házunk. És eszméletlenül olcsó, mi napi 8 eurót fizettünk egy kis autóért, és két hét alatt nem tudtuk kiüríteni a tankot, annyira kicsi a sziget.

Bori a bérelt kocsin

Itt készül a só

A kaja kicsit olaszos és arabos. (A sziget lakói is a mórok és szicíliaiak keverékei.) És olcsó. A legtutibb hely a pékség, isteni cuccokat lehet kapni, például a tonhalas-borsós pite, vagy a spenótos-ricottás változat bőven elég egy ebédre és kb egy euróba kerül. Az édességek inkább az arab édességekhez hasonlóan túlzottan édesek, de érdemes azokba is invesztálni egy-két eurót.

Angelina és Brad Pittel egy kanyonban

Igen Angelina épp itt és ekkor forgatta A tengernél című amúgy dög unalmas filmjét. A forgatás számunkra izgalmas volt, mert le volt zárva a Mgarr ix-Xini kanyon. Minden nap azt mondta a biztonsági őr, hogy majd másnap kinyitják. Ebből lett elegünk, s a kocsma előtt ülő három helyi öreghez fordultunk. Hamarosan motorra pattant a legifjabb, s már vezetett is minket a titkos úthoz.

Egy igazi dutchman a flying dutchman nevű útban

A kanyonba így hatoltunk be, hiszen kicsoda Brad Pitt, hogy lezáratja a legjobb mászóhelyet. És Mgarr ix-Xini tényleg iszonyú jó hely. A Flying Dutchman például egy pazar sziklamászó út, de a kanyon telis-tele van jobbnál jobb és nem agyonkoptatott utakkal. Amikor kimásztunk éppen vadásztak, kicsit paráztam, hogy nehogy eltaláljanak, de ezt Gozon meg kell szokni.

Na itt volt a legpazarabb szállás fotó: Molnár Anikó

Natasa reggel

Aludni az Azúr ablakhoz mentünk Dwerjaba, ahol hatalmas sziklás és lapos part van, bárhol felverheted a sátrat és garantáltan senki sem fog zakaltni. A parton vannak homokbarlangok, igaz patkányok is vannak bennük. A fő látványosság mégis az ablak, aminek a tetejére ki lehet sétálni, és a lemenő nap fényében csodálatos. A partok végig lehet boulderezni, azaz mászni kötél nélkül, ami nem nehéz, de annál fotogénebb dolog.

A fal közepén én, a tetején Bori és Roli,  fotó: Natasa

A leglátványosabb mászáshoz egy másik sziklaablakhoz mentünk, itt az ablak tetejéről kell kötéllel lereszkedni a standokhoz. Ha nagyok a hullámok, akkor elég parás lent állni, s hallani sem nagyon lehet semmit. Itt töltöttük az éjszakát és, a sziklaablakok teteje remek mászóhely, de annyira kitett, mármint a vadászok söréteinek, hogy jobbnak láttuk elbarikádozni magunkat az autókkal.

Gozo és a végtelen szabadság

Gozo legjobb pizzája egy  pékségben van, amit kívülről nem is lehet nagyon látni, de mivel az összes helyi idejár, nyilvánvaló volt, hogy tudnak valamit. Szerintem három euró volt egy pizza, Roli erősködött, hogy elég fejenként fél, de én a fejenként egy mellett álltam ki, s még jó, hogy így tettem, mert annyira istenkirály volt a pizza, hogy az utcán ettük meg az összeset. A pizzériában árultak bort is másfél euróért, az annyira nem volt jó, de ennyi pénzért nem sírtunk.

A legjobb pizzeria

A rengeteg pazar mászóhely közül még a Tower of Power-t ajánlanám. Ez tényleg egy torony, és hatos utakkal (közepesen nehéz) jól van ellátva. Mi még ellátogattunk a távolabbi szektorokhoz is, de ezt a túrát ki lehet hagyni, mert nincs ott semmi, viszont egy dzsungelen kell átkelni, s én aki rövid nadrágban voltam, agyonkaszabolt lábakkal értem vissza.

A tower of power: Bori tolja a 6a-t

én a  tower of poweren...

Gozo pazar hely, biztosan nem utoljára voltunk ott, és nagyon olcsó, még nekünk magyaroknak is. S ami még fontosabb, szabadság van! Biztos vége lesz ennek is egyszer, úgyhogy érdemes sietni.